10506617_1474001362839737_3041296550522676025_o.jpg

Gerrit Krolbrug - Het GKB-Comité gaat strijdbaar verder

Vlak voor de zomervakantie hebben de gezamenlijke bewonersorganisaties gebruik gemaakt van een zogenaamde consultatieronde. Er lag namelijk eindelijk een afweegnotitie - een notitie waarmee allerlei varianten van de nieuwe Gerrit Krolbrug met elkaar vergeleken konden worden - en zowaar eentje waarin ook de bewonersvariant echt een plek had gekregen. Hieronder staat wat er tot november nog mee gedaan wordt…

Op 5 juli kregen de bewonersorganisaties een uitnodiging om op de afweegnotitie en het ontwerpboek inclusief bijlagen te reageren. Er zat - de ambtelijke wereld is er verzot op - een formulier bij. Op dat formulier moest er per opmerking precies worden aangegeven dat dit een reactie was op stuk x, titel y en bladzijde z. en het moest bovendien vóór 26 juli 2021 klaar zijn. Eerst was er nog een vergadering waarbij de bewonersorganisaties online konden reageren, en daar werd afgesproken om de strijd voor een brug met een lage doorvaarthoogte - zoals we die voor de aanvaring hadden - gezamenlijk voort te zetten. Er was veel kritiek op de afweegnotitie en het ingevulde formulier was dan ook 24 bladzijden lang. De Fietsersbond, Toegankelijk Groningen (belangen van gehandicapten), Professorenbuurt en Oosterparkwijk hebben afzonderlijk gereageerd, maar zij zijn ook vóór een lage brug.

Lees meer

Stand van zaken Gerrit Krolbrug

Stand van zaken rondom de Gerrit Krolbrug

De bewonersorganisaties rondom deze brug - waaronder De Scheepsraad - zijn al jarenlang betrokken bij de voorbereidingen. Het is een moeizaam proces. Er lag in 2016 een ontwerp voor een brug met vrijliggend fietspaden waar de bewonersorganisaties goed konden instemmen. Maar dit ontwerp bleek technisch niet te kunnen, omdat Rijkswaterstaat (RWS) een doorvaarthoogte van 4 meter of liever nog 5,5 meter voor de brug in dichte toestand eiste. Zo’n hogere brede brug paste gewoon niet tussen de bebouwing in de buurt van de brug. De huidige brug heeft een doorvaarthoogte van iets meer dan 2 meter.

Lees meer

De Gerrit Krolbrug -  Een vervolgverhaal

In januari 2021 ging het over de aktie van het Gerrit Krolbrug comité en over de ‘Motie Laçin’ die in de Tweede Kamer is aangenomen, waarin staat dat de zogenaamde Bewonersvariant volwaardig moet worden meegenomen bij de varianten die verder uitgewerkt worden. Het Gerrit Krolbrug comité bestaat uit de drie dichts bij de brug gelegen bewonersorganisaties, De Hunze/Van Starkenborgh, Beijum en Korrewegwijk. Zij werken in nauw overleg met de overige 9 bewonersorganisaties, de VBNO (ondernemers Ulgersmaweg), drie omliggende scholen en de Fietsersbond. Wat is de stand van zaken nu?

Besluit in mei of juni

Of de minister de motie wil uitvoeren laat zij pas in mei of juni of tijdens het Maritiem-overleg weten. 

Geen goed beeld van de Bewonersvariant

Tijdens een gesprek met ambtenaren kwam het Gerrit Krolbrug comité er achter dat de schets die zij ooit hadden gemaakt nu heel star behandeld wordt. Die schets werd bijvoorbeeld door Royal Haskoning DHV rechttoe rechtaan uitgewerkt en dat leverde bijvoorbeeld een 3D versie op te leveren met een fietspad dat dwars door het burgwachtershuis ging. Dat was nooit de bedoeling! Het gaat er natuurlijk om dat een lage brug met vrijliggende fietspaden als volwaardige variant wordt meegenomen, want alleen dan kan er goed gekozen worden tussen de diverse varianten. In de tussentijd heeft het ingenieursbureau diverse andere varianten verder ontwikkeld, zonder dat de bewonersorganisaties hier een oordeel over konden geven.

Nieuwe ‘stakeholders’

Nu het Gerrit Krolbrug comité goed samenwerkt met de andere belangengroepen wil Rijkswaterstaat ineens nieuwe stakeholders aan het overleg laten deelnemen, zoals Schuttevaer (de belangenorganisatie van de schippers), VNO-NCW (landelijke ondernemerskoepel) en Groningen Seaports (haven Delfzijl). Het Gerrit Krolbrug comité heeft wel vaker met schippers van grote schepen gesproken en die vinden een lage brug geen probleem, zolang die maar op tijd open gaat. Verder is men natuurlijk kritisch over het toevoegen van de andere belangenorganisaties, nu er al overleg met de betrokken ondernemers plaatsvindt en men niet snapt wat Groninger Seaports ermee te maken heeft.

Communicatieplan

Het Gerrit Krolbrug comité besloot haar brief aan de Stuurgroep met een oproep: laten we het traject van uitwerking nu daadwerkelijk samen ingaan om tot een gedragen en gezamenlijke oplossing te komen. Dit is de enige juiste weg. We zien de uitnodiging op korte termijn tegemoet zodat we niet opnieuw voor voldongen feiten worden gesteld. Op 22 februari heeft de Stuurgroep Groninger Bruggen vergaderd over een Communicatieplan. Sindsdien bleef het stil.

Inzamelen oud ijzer

Wij zamelen oud ijzer en metalen in en met de opbrengst steun je de Stichting Reddingshond. Alles waar metaal op, aan of in zit kunnen we gebruiken. Zet het voor mijn huis neer, dan zorg ik dat het bij de stichting komt. 

Lees meer over dit goede doel