10497131_1474002376172969_7298978919562781588_o.jpg

Minister wil geen lage Gerrit Krolbrug

Al diverse keren zijn de ontwikkelingen rondom de Gerrit Krolbrug onder de aandacht gebracht. De Minister houdt vast aan de doorvaarthoogten uit de Richtlijn Vaarwegen. Zij weigert daarom de bewonersvariant verder te laten uitwerken. Dit leidt tot teleurstelling over Gerrit Krolbrug bij bewonersorganisaties, scholen, ondernemers Ulgersmaweg en Fietsersbond, maar ze blijven streven voor veilige en lage brug.

GerritKrolbrugRJWenting

 
Aan de inzet van het GKB-comité (de bewonersorganisaties rondom de Gerrit Krolbrug) heeft het beslist niet gelegen.
Vasthoudend, maar uiterst correct, werd herhaaldelijk uitleg gegeven waarom de bewoners en andere belanghebbenden zo’n hoge brug niet veilig achten. En dat zij op grond van cijfers van brugopeningen in o.a. Dorkwerd verwachten dat zelfs de hoogste brug bijna net zo vaak open gaat als de huidige lage. Dat daarom het door de Minister verwachte voordeel van een betere doorstroming voor auto’s en fietsers helemaal niet zo groot is! Omdat het GKB comité in recente gesprekken met wethouder Broeksma en gedeputeerde Gräper had begrepen dat ook gemeente en provincie het liefst een lage brug zagen terugkomen en zich daarvoor wilden inzetten, hadden we toch gehoopt op een betere afloop. Wel heeft de raad heeft vandaag met steun van B&W Groningen besloten een extra brief ter ondersteuning naar Den Haag te sturen. 
Het GKB-comité heeft op maandag 7 december actie gevoerd voor een lagere, brede brug, dat kreeg aandacht in de lokale media. Op 15 december stelt de SP over dit onderwerp kamervragen.
In januari wordt de eerstvolgende bijeenkomst van de Participatiegroep gehouden. Vanwege de Coronaperikelen wordt het weer een online bijeenkomst, de ambtenaren en projectontwikkelaars zitten in een studio, en de belangenorganisaties kunnen via van tevoren ingebrachte vragen participeren. Wie wil, kan dat nog steeds doen. Het mailadres is Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Ook kan men tijdens de bijeenkomst nog reageren via Whats app. In de tussentijd gaat Royal HaskoningDHV verder met het uitwerken van diverse varianten met doorvaarthoogte 4.50 of 5.70 meter. Halverwege 2021 wordt dan een keuze uit die varianten gemaakt. Daarna kunnen de juridische procedures gestart worden.